Translate

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2020

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΝΗΣ, ΝΕΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΔΙΛΗΜΜΑ: ΤΟ ΤΡΕΝΑΚΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ

 



ΤΟ ΝΕΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ


ΠΕΙΡΑΜΑ ΣΚΕΨΗΣ: «Το Τρενάκι του Θανάτου»
Σε τι συνίσταται άραγε ένα Φιλοσοφικό Δίλημμα ή ένας ηθικός συλλογισμός;
Για να δούμε πώς μπορεί να αναπτυχθεί ένα Φιλοσοφικό Δίλημμα ή ένας Ηθικός ή ανήθικος Συλλογισμός θα επαναδιατυπώσουμεν ένα συγνωστό μυθολογικό και υποθετικό σενάριο παραφράζοντας το που απασχολεί πάρα πολύ τους σύγχρονους φιλόσοφους ανά την οικουμένη.

«ΤΟ ΤΡΕΝΑΚΙ ΤΟΥ ΟΛΕΘΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ»
Ας υποθέσουμε ότι όσοι διαβάζετε τις παρούσες γραμμές είστε οι επιβάτες ενός υπερσύγχρονου τρένου που τρέχει κανονικά επάνω στις σιδηροδρομικές ράγες με μεγάλη ταχύτητα 150 χιλιόμετρα την ώρα και σπεύδει να περάσει από το Μεταξουργείον, όπου εκεί κοντά σε ακαδημαϊκό τόπο διεξήχθη ένα σημαίνον Σεμινάριο Φιλοσοφίας όπου επαναλήφθηκε η περιώνυμη «Δίκη του Σωκράτη» με γνωστούς και άγνωστους ηθοποιούς.
Ο Οδηγός του τρένου παρατηρεί στο βάθος μακρυά με επαγγελματικά κιάλια ότι υπάρχουν τρείς νεαρές κοπέλες (ηλικίες από 27-37) ξαπλωμένες και εγκλωβισμένες επάνω στις ράγες του τρένου, φαίνεται να βρίσκονται εκεί αλυσοδεμένες χέρια πόδια.
Ο έμπειρος οδηγός του τρένου ονόματι Μιχαλάκης Σαντέλιους κάνει μία πρώτη προσπάθεια να πατήσει τα φρένα του τρένου αλλά διαπιστώνει ότι συμβαίνει ένα βραχυκύκλωμα και δεν μπορεί να κόψει ταχύτητα. Τα φρένα έχουν αχρηστευθεί από δολιοφθορά μάλλον ή από μηχανική βλάβη. Ο Οδηγός βρίσκεται σε έντονο ψυχολογικό στρές και θανάσιμη αγωνία...
Είναι άκρως απελπισμένος, καθότι το συνειδητοποιεί μέσα σε 3 λεπτά, αφού γνωρίζει με απόλυτη βεβαιοτητα ότι, αν πέσει πάνω στις τρείς νεαρές γυναίκες, τότε, θα βρούν όλες τους μακάβριο και φρικτό θάνατο.
Ξαφνικά όμως, εν μέσω φοβερής σκοτοδίνης και υπαρξιακής αγωνίας, παρατηρεί στα αριστερά του μια παράπλευρη σιδηροτροχιά.
Και σε αυτές τις γραμμές υπάρχει ένας 39 χρονος Φοιτητής ονόματι Νούνιους Τρούφιους με μιά όμορφη μαύρη τήβεννο από σατέν και από μετάξι με κόκκινη και χρυσοκέντητη φόδρα ο οποίος στοχάζεται σαν χάννος με ένα βιβλίο του Νίτσε («Η Γενεαλογία της Ηθικής») κοιτώντας τον ουρανό και πότε το τρένο από μακρυά.
Ένας Φοιτητής στέκεται τυχαία σε απόσταση αναπνοής δίπλα από έναν μοχλό. Και ακούει τις προειδοποιητικές σειρήνες και καμπάνες του τρένου. Για ποιόν κτυπάει η καμπάνα άραγε; Απορεί, πολύ εύστοχα ο τυχάρπαστος και αφελής νέος πλήν εκτός τόπου και χρόνου Φοιτητής της δεκάρας.
Ο Οδηγός Μιχαλάκης Σαντέλιους ταυτόχρονα συνειδητοποιεί ότι μπορεί να εκτρέψει ολόκληρο το τρένο στην παράπλευρη τροχιά, αλλά διαπιστώνει έναν μεσήλικα κύριο με μία μαύρη φαντακτερή τήβεννο και κόκκινο μανδύα, και μερικά χρυσοποίκιλτα στολίδια ως κολιέ και μενταγιόν, να περπατάει ζαλισμένος εν μέσω καύσωνα στην παράπλευρη άδεια σιδηρογραμμή του τρένου... για να συναντήσει τον Φοιτητή ώστε να αναστοχαστούν τον υπεράνθρωπο του Νίτσε αλλά και τον μουσακά της Νίτσας.
Ο Οδηγός όμως ξαφνικά βρίσκεται σε ένα ξεκάθαρο ηθικό δίλημμα:
Άραγε, εκτροχιάζει άρδην με την βοήθεια του Φοιτητή το τρένο και διαμελίζει τον μεσήλικα κύριο ίνα σωθούσι οι τρείς νεανίδες; Ή μήπως συνεχίζει ανεξέλεκτα την πορεία του κανονικά και σκοτώνει τις τρείς κυρίες, και γλυτώνει ο μεσήλιξ;
Τί θα πρέπει να κάνετε ή τί θα κάνατε αν, και μόνο αν, ΕΣΕΙΣ είστε οι Οδηγοί του τρένου που διαβάζετε το εν λόγω δίλημμα;
Ποιά είναι άραγε η σωστή απόφαση εν μέσω δύο μοναδικών επιλογών; Ποιό είναι το εξ ανάγκης δέον γενέσθαι; Ποιό είναι το χρήσιμο, το ωφέλιμο και ηθικό στην παρούσα περίπτωση;
Να θυσιασθει μία ζωή να σωθούν οι τρείς, ή μήπως να πεθάνουν (αφού θα πέθαιναν ούτως ή άλλως) οι τρείς γυναίκες και να ζήσει ο μεσήλιξ;
Διαλέγετε και παίρνετε!...
Του Παναγιώτη Νούνη
Φοιτητής Φιλοσοφικής Σχολής του «Χάρβαρντ» της Μεσογείου
........................................................................................
Υποσημείωση για ιδιότητες μελλοθάνατων από το προηγούμενο φανταστικό και τραγικό δυστύχημα στις σιδερογραμμές με το «Τρενάκι του Θανάτου»:
1. Ο Μεσήλιξ είναι, ετών 59, Δρ Μαθηματικός, και στις ελεύθερες ώρες του διδάσκει Στατιστική και συνομιλεί στα τηλέφωνα με άλλους μεσήλικες που σχετίζονται με λογικοφανείς πορδές.
2. Οι τρείς νεαρές κυρίες είναι ετών μεταξύ 27-35: η μία είναι Δρ Αρχαίας Φιλοσοφίας, η δεύτερη Δρ Ηθικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας, και η τρίτη Δρ Βυζαντινολογίας.
3. Ο Φοιτητής, είναι ο «Τζόκερ» του Φιλοσοφικού Διλήμματος.
4. Ο Οδηγός, είναι η πηγή του διλήμματος.
...............................................................................................
Φιλοσοφικά Ακαδημαϊκά Ηθικά Διλήμματα (Φ.Α.Η.Δ.)
Ο υπόδικος και υπό Πειθαρχικήν Έρευνα -κυρίως για φιλοσοφικά και δημοσιογραφικά ηθικολογικά δοκίμια του- φοιτητής της Φιλοσοφικής Σχολής Παναγιώτης Νούνης θέτει πλέον γραπτώς και δημόσια στους συμφοιτητές και καθηγητές του, αλλά και στους φιλότιμους/ες αναγνώστες/τριες του ανάλογα ή παρόμοια φιλοσοφικά και ηθικά διλήμματα «με φερόμενες απειλές» για να έχουν να σκέπτονται τις επερχόμενες κρύες νύκτες του χειμώνος εν μέσω αδυσώπητων εγκλεισμών:
Ποιές είναι οι υποχρεώσεις και το καθήκον μας προς τους άλλους συμφοιτητές μας ή συμπατριώτες μας στο πλαίσιο μιας ακριβοδίκαιης ακαδημαϊκής ή διαπροσωπικής σχέσης; Είναι ηθική λόγου χάριν η ψευδής καταγγελία και η συκοφαντική δυσφήμιση έναντι τινός Φοιτητού/τριας;
Είναι σωστό μία Σύγκλητος σοφών ακαδημαϊκών να κατηγορεί τους Φοιτητές/τριες για να ευνοεί τους αδαείς ακαδημαϊκούς «ειδικούς επιστήμονες»; Είναι δίκαιη και ηθική η κατάχρηση ακαδημαϊκής εξουσίας;
Η συνδρομή, η παρακίνηση ή διευκόλυνση από ακαδημαϊκούς, τέλεσης πειθαρχικών αδικημάτων από φοιτητές, όπως και η συγκάλυψη ή ανοχή τους είναι μέρος της ακαδημαϊκής δεοντολογίας;
Είναι άραγε λάθος μερικές φορές να λέμε ψέματα για τους Φοιτητές/τριες μας; Η άδικη, εκδικητική, ή μεροληπτική μεταχείριση μελών Φοιτητών ή Ακαδημαϊκών της Πανεπιστημιακής Κοινότητας είναι ωφέλιμον και ηθικόν;
Απαιτείται ποτέ ηθικά η θανάτωση με ηθικά ή ανήθικα μέσα άλλων ατόμων για να σωθούν μερικοί άλλοι; Είναι δυνατό, ή επιθυμητό, να επιβάλουμε νομοθετικά ή ακαδημαϊκά μια ηθική που να συμφέρει τους ακαδημαϊκούς ή τους φοιτητές;
Συγκρούονται άραγε τα ατομικά δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης, της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης, της ελευθερίας των προφορικών και γραπτών στοχασμών έναντι τρίτων ατόμων ή έναντι διοικητικών θεσμών;
Επιτρέπεται άραγε η σκαιά, η μεροληπτική, ανοίκεια, και γενικότερα ανάρμοστη συμπεριφορά προς άλλα μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, και γενικότερα κάθε συμπεριφορά που δεν συνάδει με την ακαδημαϊκή ιδιότητα;
Είναι ηθική ή ανήθικη η παραβίαση κανόνων ασφαλείας του Πανεπιστημίου όταν μία διδάσκουσα δεν φορεί μάσκα εν μέσω πανδημίας;
Άραγε η άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας π.χ. η ψυχολογική βία είτε μία οργανωμένη σκευωρία και συνωμοσία κατά τινός Φοιτητού είναι ηθικά ορθή;
Του Παναγιώτη Νούνη
Φοιτητής Φιλοσοφικής Σχολής του «Χάβραντ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου