Translate

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρασκευή, 22 Μαΐου 2020

ΔΙΑ-ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ



ΔΙΑ-ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ


ΕΙΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

-Θέλεις να ορίσεις την έννοια του Έρωτα;

-Έρως κατά την φτωχή μου αντίληψη, τον ορίζω ως εξής:

Η από Θεού πυρηνική, οντολογική, εξάπαντος συνεκτική και συγκρατική του Σύμπαντος κόσμου δύναμη. Ο οποίος Έρως ταυτίζεται μάλιστα με την Αγάπη.

Γ. Θάσιος


Σίση Σιακαβάρα: Πώς εννοείτε την πυρηνική; Και από Θεού μάλιστα; Οι δυνάμεις που υπάρχουν στον σύμπαντα κόσμο, όπως γνωρίζουμε πλέον, είναι η βαρυτική, η ηλεκτρομαγνητική, η ισχυρή πυρηνική και η ασθενής πυρηνική.

Giotis Thasios: Απο πότε το ζήτημα του Έρωτα και της Αγάπης είναι αρμοδιότητας του επιστητού της Επιστήμης;

Εννοώ προφανώς τον πυρήνα του όντος και είναι της υπάρξεως του ψυχοσωματικού ανθρώπου. Και προφανώς δεν ομιλώ για πυρηνική φυσική καθότι δεν γνωρίζω. Η πηγή του Έρωτα και της Αγάπης είναι ο άκτιστος Θεός. Εσείς μιλάτε εικάζω για τις φυσικές κτιστές δυνάμεις που γνωρίζει (και όσες γνωρίζει) μέχρι στιγμής η Επιστήμη. Προσωπικά όμως ομιλώ για την σχέση κτιστού ακτίστου. Εννοώ για κτιστές και άκτιστες ενέργειες οι οποίες συνεργάζονται μέσω της συνεργείας Θεού και ανθρώπων.

Τι σχέση άραγε έχουν οι Θετικές επιστήμες με την Αγάπη και τον Έρωτα, πλην του αναντίρρητου γεγονότος ότι οι Νευροεπιστήμες δύνανται πλέον να εντοπίσουν την ιδιαίτερη βιοχημική αντίδραση τινός ερωτευμένου εγκεφάλου; Ναι αλλά, ο έρως είναι ΜΟΝΟΝ βιοχημικές και βιολογικές νευρο-εγκεφαλικές αντιδράσεις; Προφανώς όχι! Υπάρχει μετρητής επιστημονικός περί του έρωτος και της αγάπης; Προφανώς όχι!

Άρα: κατά την προσωπική γνώμη μου θεωρώ ότι η Επιστήμη έχει πολύ περιορισμένα τα όριά της για να ανακαλύψει τα περί του επιστητού της, πολλώ μάλλον ζητήματα που άπτονται των ακτίστων ενεργειών.

Συνεπώς, δεν ερμηνεύονται τα πάντα στην ζωή του ανθρώπου με την Γλώσσα της Επιστήμης, αλλά και με την Γλώσσα της Θεολογίας. Και δεν εννοώ καθόλου την Μεταφυσική Θεολογία ή την Μεταφυσική Φιλοσοφία που δικαίως απερρίφθη από την σύγχρονη επιστημονική κοσμοαντίληψη του Κύκλου της Βιέννης.

Dimitrios Dacrotsis-Dacroce: Έρωτας με την βαθύτερη φιλοσοφική έννοια είναι κάτι αλλο από αυτό που εννοούμε σήμερα. Εχει σχεση με ένωση εξαιτίας ανιδιοτελούς αγάπης. Ωστόσο, για να έχει επικρατήσει ως όρος περιγραφής πηγαίου συναισθηματισμου, ο οποίος περιλαμβάνει τα παραπάνω στοιχεία, σίγουρα έχει ένα μεγάλο ειδικό βάρος όσον αφορά στον τρόπο εκδήλωσής του.

Γνώμη μου είναι να μην προσπαθησουμε6να τον ορίσουμε, αλλά μόνο να τον ζήσουμε. Εννοιολογικό περίγραμμα είναι εύκολο να δωσουμε. Όχι όμως βιωματικό, αισθητικό. Αυτό, σε αντίθεση με τον βαθύ φιλοσοφικό ορισμό, δεν είναι συλλογικό, δηλαδή γενικευμένο συναίσθημα ένωσης όλων σε Ένα και αντίστροφα, αλλά μόνον ατομικό. Και ως τέτοιο δεν ορίζεται, αλλά βιώνεται ως ενσυναισθηση. Ζητώ συγγνώμη για την προχειρότητα του σχολίου. Μακάρι να δοθεί η ευκαιρία να το αναλύσω περαιτέρω.

Giotis Thasios: Η ορθόδοξη Πατερική Θεολογική και φιλοσοφική σκέψη του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου (μαθητού του ερωτικότερου των αποστόλων και Αποστόλου των εθνών Παύλου) μας ξεκαθαρίζει πολύ καλά τι εστί Έρως και Αγάπη. Ο Απόστολος Παύλος δεν συνέγγραψε τον περίφημο ύμνο εις τον Έρωτα και την Αγάπη;

Η οντολογία του Έρωτα και της Αγάπης συνδέεται άρρηκτα με την αρχέγονη Πηγή του τριλαμπούς Φωτός της λεγομένης και τριαδικής Θεότητος. Δηλαδή τι θέλω να πω με απλά λόγια; «Ο Θεός Αγάπη εστί». «Ο Θεός Έρως εστίν». «Εγώ ειμί η Αλήθεια». «Εγώ ειμί η Ανάσταση». «Εγώ ειμί Θεός». «Εγώ ειμί Έρως και Αγάπη».

Όπου ο αληθοΔιονύσιος ο Αρεοπαγίτης ανατρέπει άρδην και αντιρρητικά την Νεοπλατωνική θρησκειο-φιλοσοφική αρνητική αντίληψη περί του Έρωτα όπου δίδασκαν για έναν ανέραστο Θεό και μιαν άστοχη φιλοσοφική διάκριση έρωτος από της αγάπης.

Τούτο υποδηλοί ότι ο Αρεοπαγίτης αλήθευε εν αγάπη, και δεν ήτο καθόλου Νεοπλατωνικός καθώς διακηρύττουσι συχνά πυκνά οι εκ Δύσεως και Ανατολών φιλοσοφούντες και ανοητολογούντες θεολόγοι. Εις την μετά Χριστόν εποχή φαίνεται πλέον ότι ο Έρως και η Αγάπη ταυτίζεται με ένα συγκεκριμένο Πρόσωπον της ιστορίας. Η οντολογία του Έρωτα αποκαλύπτει εν εξελίξει τον μανιώδη Εραστή της ψυχής του Ανθρώπου.

Εξάπαντος, φιλοσοφικά ομιλούντες ο Έρωτας και η Αγάπη είναι η επιστήμη των επιστημών και η τέχνη των τεχνών καθώς και το μεγαλύτερο Μυστήριο απάντων των ιερών Μυστηρίων. Σας ευχαριστώ κ. Δημήτριε για την εύστοχη παρέμβασή σας και για την έμπνευση.


Γιώτης Θάσιος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου