Translate

Τετάρτη, 2 Οκτωβρίου 2019

ΤΟ «ΙΣΤΟΡΙΚΟ» ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΗΣ ΛΑΡΝΑΚΑΣ



ΤΟ «ΙΣΤΟΡΙΚΟ» ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΗΣ ΛΑΡΝΑΚΑΣ ΠΟΥ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ ΣΟΒΑΡΑ Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ

Του Παναγιώτη Νούνη

Σήμερα στο αεροδρόμιον «ΓΛΑΥΚΟΣ ΚΛΗΡΙΔΗΣ» στην Λάρνακα της νήσου Κύπρου εις τις αφίξεις παρατήρησα γεμάτος έκπληξιν το επόμενο ίσως ενδιαφέρον «ιστορικό» ζωγραφικό έργο τέχνης (προσκομίζω τις φωτογραφίες του) το οποίον με προβλημάτισε και συνεχίζει να με προβληματίζει από την στιγμή που το αντίκρισα.

Με προβληματίζει σε διάφορα επίπεδα.

Ενδεχομένως, απόψε να μη κλείσω μάτι για να στοχασθώ κριτικά και να συλλογιστώ καλύτερα τους βαθύτερους θρησκειολογικούς, ιστορικούς και πολιτισμικούς συμβολισμούς του. Σκοπεύω να γράψω μάλλον μια προσωπική ερμηνευτική στο συμβολισμό του εν λόγω έργου.

Να σημειώσω επίσης, ότι δεν έχω κανένα ταλέντο ή καμμία έφεση προς τις καλές ζωγραφικές τέχνες. Βέβαια στις Θεολογικές Σχολές, διδασκόμαστε καλώς περί της Θρησκευτικής ζωγραφικής, περί της Βυζαντινής Αγιογραφίας, και ασχολούμεθα μάλιστα με εξειδικευμένες θεολογικές Εικονολογικές Μελέτες, όπου το τελευταίο μάθημα εμπίπτει στον κλάδο της Δογματικής Συμβολικής Θεολογίας. Στις Φιλοσοφικές Σχολές διδασκόμαστε επίσης περί της Φιλοσοφίας της Τέχνης. Έτσι με πολύ δισταγμό προβληματίζομαι, σοβαρά, αν αξίζει τον κόπο να ασχοληθεί κανείς με αυτό το ζήτημα, με (δι)επιστημονικό και ολιστικό τρόπο.

Ένα τέτοιο έργο τέχνης και σε τέτοια περίοπτην θέση ως δημόσιο προφίλ και επίσημη πρώτη εικόνα άμα τη αφίξει των γηγενών Ελληνοκυπρίων και αλλοδαπών ταξιδευτών-τουριστών θα πρέπει μάλλον να αποκρυπτογραφηθεί η σημειολογία του.

Η κριτική του εν λόγω δημοσίου εκθέματος ή τεχνο-λογικού δημιουργήματος στον αερολιμένα της Λάρνακας, επιβάλλεται νομίζω, μιας και τα δημόσια λεχθέντα, γραφθέντα και ΠΡΑΧΘΕΝΤΑ πρέπει δημοσίως να κρίνονται.

Βάσει της προειρημένης λογικής αρχής μας σκοπεύω να καταγράψω προσεχώς των ημερών μερικές κριτικές σκέψεις.

Ωστόσον, προτού όμως καταγράψω αυτά που σκέφτομαι και να αποπειραθώ να αποκρυπτογραφήσω τον βαθύτερο συμβολισμό του έργου, θα θέλαμε από τους εκλεκτούς αναγνώστες/τριες μας που έχουν ειδίκευσιν στις ζωγραφικές και καλές τέχνες ή και ειδικότητα στην αγιογραφία ακόμη, να καταθέσουν πρώτα την δική τους προσωπική κριτική γνώμη και άποψη για το εν λόγω δημιούργημα-έκθεμα.

Ήδη απέστειλα τις φωτογραφίες σε μερικούς ειδικούς και μή και έλαβα κάποιες πρόχειρες γνώμες. Όποιος/α επιθυμεί να διαλεχθούμε το ζήτημα είτε προσωπικά είτε δημόσια ας κοπιάσει.

Τα σχόλια που θα καταγραφούν δημόσια στο προφίλ μας θα αναδημοσιευθούν και στο Ιστολόγιον «ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ».

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΡΙΣΕΩΣ: Ως γνωστόν ένας ζωγραφικός πίνακας ή μια αγιογραφία έχει τους συμβολισμούς του. Είτε συνειδητούς είτε υποσυνείδητους. Ενίοτε και ασυνείδητους. Τι ακριβώς συμβολίζει κατά την γνώμη σας το εν λόγω έργο τέχνης; Τι μήνυμα θέλει να δώσει προς τον ντόπιο ή και ξένο θεατή του; Για ποιον λόγο τοποθετήθηκε τέτοιο έργον τέχνης στον αερολιμένα της Λάρνακας; Δεν υπήρχαν αξιόλογα και σημαντικά έργα τέχνης περίφημων καλλιτεχνών και μακαριστών Κυπρίων; Το εν λόγω έργο τιμά ή προσβάλλει την Κυπριακή Δημοκρατία μας; Το εν λόγω έργο τιμά ή προσβάλλει τη νοημοσύνη και την πίστη των ορθοδόξων Χριστιανών; Το εν λόγω έργο είναι καλό και άξιο ώστε να αξίζει να βρίσκεται στην προμετωπίδα του αεροδρομίου της Κύπρου;

Αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε με το εν λόγω έργο τέχνης παρακαλώ πολύ όπως τεκμηρειώσετε λογικά και επαρκώς την απάντησή σας.

Του Παναγιώτη Νούνη
Θεο-Λογικός και Θρησκευτικός Στοχαστής

Tηλ.: 00357-96897711, panagiotisnounis@gmail.com
Διαχειριστής του Ιστολογίου «ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ»




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου