Translate

Δευτέρα, 4 Ιουνίου 2018

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΝΗΣ, ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΟΜΙΛΙΑ ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ κ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΤΣΙΤΣΙΓΚΟΥ





ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΟΜΙΛΙΑ ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ κ. ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΤΣΙΤΣΙΓΚΟΥ
Του Παναγιώτη Π. Νούνη

Μιά ενδιαφέρουσα εκπομπή του καθηγητού κ. Σπυρίδωνα Τσιτσίγκου. Τα ζητήματα όπου πραγματεύεται είναι η Πατερική Ηθική και Ψυχολογία. Η Φιλία ο Έρωτας και η Αγάπη.

Να υπενθυμίσω ότι η Πατερική Θεολογία, σύμφωνα με τον μακαριστό Δογματολόγο π. Ιωάννη Ρωμανίδη, δεν έχει Ηθική, ο Ηθικισμός ή η Ηθικολογία είναι προϊόν τινός αλλοιωμένου Χριστιανισμού, αλλά (η Πατερική Θεολογία) προτείνει Άσκηση και Ασκητισμό μέσω του ορθοδόξου Ησυχασμού.

Μετά απο το 12ο λεπτό ξεκινά να συζητεί το ζήτημα του έρωτος και της αγάπης.

Ενδιαφέρον προκαλεί η πρωτότυπη κριτική που εξασκεί με το γάντι κατά τινών Ιεραρχών Κληρικών και Λαϊκών όπου ταυτίζουν, εσφαλμένα σύμφωνα με τον έγκριτο καθηγητή, την αγάπη με τον έρωτα.

Ασκεί παράλληλα μία σημαντικότατη διάκριση: ότι το πάθος του έρωτα εμπεριέχει το στοιχείον του παράλογου, ενώ η Αγάπη το στοιχείο του υπέρλογου. Γι αυτό τον λόγο (εξ αιτίας του παραλογισμού) ο σαρκικός έρωτας είναι μια εμπαθής κατάσταση ενώ η αγάπη εμπεριέχει το στοιχείο της Λ(λ)ογικής της ανιδιοτέλειας και της λελογισμένης απάθειας.

Συνεπώς σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, ένα δικό μας πρώτο συμπέρασμα η αγάπη είναι η λογικοποίηση του έρωτα. Ο έρωτας πρέπει να λογικοποιηθεί και να Λογικοκοποιηθεί, ώστε να αποκτήσει την θεία δυναμική και προοπτική του.

Ο καθηγητής κ. Τσιτσίγκος, μας αποσαφηνίζει ότι η ταύτιση αγάπης και έρωτος είναι προϊόν της φιλοσοφικο-θεολογικής σκέψης του ιερού Αυγουστίνου ο οποίος τελευταίος επηρεάστηκε απο τον Νεοπλατωνισμό. Τα ίδια ρηθέντα του ιερού Αυγουστίνου επανέλαβε και ο τέως πάπας Βενέδικτος 16ος.

Ο καθηγητής κάνει ιδιαίτερη αναφορά τον Γαλλοεβραίο Φιλόσοφο Εμμανουήλ Λεβινά ο οποίος εξέφρασε ιδιαίτερες φιλοσοφικές σκέψεις στο όλο ζήτημα. Ενδιαφέρον προκαλεί η ιδιαίτερη προειρημένη διάκριση, όπου ο φιλόσοφος Λεβινάς, τοποθετεί και αναγάγει τον έρωτα στην εμπειρική του διάσταση.

Ο Ταλμουδιστής Φιλόσοφος Λεβινάς κατατάσσει την αγάπη στο ηθικό κομμάτι, δηλ. πλαίσιο της Κοινωνικής Ηθικής, ενώ τον έρωτα τον τοποθετεί στην εμπειρία, δηλ. στην κατηγορία της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Πράγματι η Κοινωνική Ψυχολογία αφιερώνει ειδικά κεφάλαια για τα διάφορα είδη του έρωτα.

Γίνεται επίσης αναφορά περί της σεξουαλικότητας και η φιλοσοφική διάκριση: περί του χυδαίου και του θείου έρωτα, καθώς και η ανάγκη του έρωτος και η επιθυμίας της αγαπής.

Ποιό το νόημα της φιλίας και ποιό το νόημα της σχεσιακότητας; Πως ακριβώς αγαπούμε τους συνανθρώπους μας; Ακούστε το με προσοχή διότι ο καθηγητής κ. Τσιτσίγκος αναλύει, φιλοσοφικά, ψυχολογικά και θεολογικά, εκτενώς, το ζήτημα.

Του Παναγιώτη Π. Νούνη