Translate

Σάββατο, 24 Μαρτίου 2018

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΝΗΣ, ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ



ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ
Του Παναγιώτη Π. Νούνη

Μια ενδιαφέρουσα θεολογική ερμηνευτική προσέγγιση υπο του πατρός Βασιλείου Βολουδάκη επι της Ορθοδόξου Ανθρωπολογίας και Πατερικής Ψυχολογίας: Ποιός καθορίζει τα έκτακτα προσόντα και χαρίσματα του ανθρώπου; Ο εγκέφαλος ή ψυχή; Που οφείλεται το ανενέργητο των προσωπικών και ατομικών χαρισμάτων μας; Ο Θεός δίδει χαρίσματα μόνον στους πιστούς ή και σε άπιστους; Γιατί ο Θεός δεν ξεκλειδώνει αμέσως τα χαρίσματα της ψυχής μας;

Ενδιαφέρον κάνει στον γράφοντα ότι ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, μέχρι στην ηλικία 10 ετών είχε μαθησιακά προβλήματα και σοβαρές δυσκολίες να αποκτήσει γνώσεις. Μετά στο πανεπιστήμιο λέγεται ότι ξεπέρασε και τον Φιλόσοφο Αριστοτέλη. Ποιά η σχέση της οκνηρίας με τα τάλαντα-χαρίσματα του ανθρώπου; Πως υπερβαίνουμε την ακηδεία και οκνηρία μας; Ποιός ο ρόλος της Αυτομεμψίας; Πώς λαμβάνει κανείς έκτακτα Χαρίσματα;

Οι βλακείες του αθέου επιστήμονα Steven Hawking. Όντως έχει σημαντικό δίκιο ο π. Βασίλειος ότι «σοφόν το σαφές». Ο π. Βασίλειος εξασκεί δικαίως αντιρρήσεις κατά των Θετικών Επιστημών εξ αιτίας της ασάφειας και πολυπλοκότητας των θεωριών τους.

 Συνήθως οι επιστήμονες, καλώς ή κακώς, διασπείρουν την ασάφεια και την σύγχυση ενώ στηρίζονται σε μεταφυσικές και α-νόητες θεωρίες-φαντασιώσεις. Το ζήτημα της ευφυΐας είναι ζήτημα [μόνο] της Επιστήμης ή και βαθειά Θεολογικό;

Η επιστήμη της Ψυχομετρίας και της Βιολογίας κ.ά. λογιών επιστήμες θεωρούν ότι η Νοημοσύνη είναι κληρονομική απο τους γονείς μας. 

Ο π. Βασίλειος διατυπώνει μια ενδιαφέρουσα Ποιμαντική και διαφορετική άποψη. Βέβαια κάθε άποψη πρέπει να αποδεικνύεται. Την αποδεικνύει σε προσωπικές εμπειρίες τινών αγίων γερόντων.

Αναντίρρητα όμως πρόκειται για σοβαρή διάκριση της Πνευματικής Νοημοσύνης απο την Εγκεφαλική Νοημοσύνη. Ισχυρίζεται ο π. Βασίλειος, ότι η ευφυΐα δεν είναι κληρονομική απο τους γονείς ενώ γνωρίζουμε ότι ο κάθε άνθρωπος κληρονομεί σωρηδόν θετικά ή και αρνητικά στοιχεία απο τους γονείς του, ανάμεσα σε αυτά και την ευφυΐα. Βέβαια η Πνευματική Νοημοσύνη είναι και αυτή εν μέρει κληρονομική, κατά κάποιον τρόπο κληρονομείται είτε απο τους βιολογικούς γονείς μας (άν την διαθέτουν) είτε απο τους πνευματικούς πατέρες και διδασκάλους μας.

Υπάρχουν χαζοί άνθρωποι; Γιατί άραγε αυτοαποκαλούν τους εαυτούς τους ως χαζούς; Είναι εξ ιδίας βουλήσεως η βλακεία η ανοησία και χαζομάρα μας; Ο π. Βασίλειος προβληματίζει σοβαρά στο εν λόγω ζήτημα. Διότι η βλακεία και α-νοησία μας έγινε πανανθρώπινη υψηλωτάτη «επιστήμη» και εθνικό σπόρ του Ελληνισμού.

Απεταξάμην λοιπόν την βλακεία και παρακολουθήστε σοβαρά την ομιλία του. Βέβαια η βλακεία μας, δεν βρίσκεται μόνον στην εγκεφαλική λειτουργία, μπορεί μάλλιστα να μη υπάρχει κάν εκεί , αλλά να υπάρχει κυρίως α-Νοησία και α-Λογία στην ψυχή μας όπου πάσχει και απαξιώνεται η θεραπεία της.

Ως γνωστόν, εν καταλείδι, υπάρχουν δύο έννοιες στην λέξη «νούς». Ο «Νούς» για την Πατερική Θεολογία είναι ο οφθαλμός της Ψυχής όπου είναι κλειστός και έχει ανάγκη ειδικό κολλύριον. Πρόκειται για την Νοερά ενέργεια όπου είναι βραχυκυκλωμένη και καταμπαζωμένη. Υπάρχει βέβαια και ο νούς όπου εννοούμε, κυρίως τις λειτουργίες του εγκεφάλου μας.

Του Παναγιώτη Π. Νούνη




ΠΗΓΗ