Translate

Σάββατο, 24 Μαρτίου 2018

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΝΗΣ, ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ, ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ/ΟΔΥΝΗΣ, ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ/ΜΟΝΑΧΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ, ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΚΡΙΣΝΑΜΟΥΡΤΙ



ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ, ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ/ΟΔΥΝΗΣ, ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ/ΜΟΝΑΧΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ, ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΚΡΙΣΝΑΜΟΥΡΤΙ

(ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ)


Του Παναγιώτη Π. Νούνη

Ο Ινδός Φιλόσοφος Κρισναμούρτι ήτο αναντίρρητα άνθρωπος της εωσφορικής Θεοσοφίας. Άνθρωπος αντίχριστος. Σπουδαίος φιλόσοφος. Αλλά ψευδοΠροφήτης του Αντιχρίστου. Αστόχησε σε πολλά θεολογικά ζητήματα. Φιλοσόφησε όμως επι παντώς επιστητού. Ενίοτε η φιλοσοφία του κοσκινισμένη πολύ προσεκτικά εμπεριέχει και τινά σημαντικά σπέρματα θεο-λογικής αληθείας.

Στο ζήτημα όπου ταυτίζονται σχεδόν οι φιλοσοφικοί στοχασμοί του με την Πατερική Θεολογία των Ορθοδόξων Χριστιανών είναι κυρίως στο ζήτημα του πόνου, στο Μυστήριο του Κακού, στο ζήτημα του Έρωτα και του Θανάτου, της Ηδονής και της Οδύνης.

Όλοι μας συνηθίζουμε εβδομηκοντάκις επτά της ημέρας να επιρρίπτουμε τις ευθύνες στον τάδε ή τον δείνα πλησίον, φίλο/η, γονείς, προϊσταμένους και εχθρούς μας. Καθημερινά είμαστε μάρτυρες, σχεδόν άπαντες, ότι για το κάθε προσωπικό, ατομικό, κοινωνικό, εθνικό, παγκόσμιο κακό και συμφορά, φταίνε πάντα μα πάντα (!!!) οι άλλοι και οι γύρω μας, πλήν του «καλού», του «δικαίου», του «εντίμου», του «ηθικότατου» και «άσπιλου-αναμάρτητου» εαυτού μας.

Ο φιλόσοφος Κρισναμούρτι είναι μάλιστα εξαιρετικά εύστοχος στο ζήτημα της ατομικής ευθύνης. Ποιός ευθύνεται για τους απάνθρωπους πολέμους, τους εθνικισμούς, τις προκαταλήψεις, την επιθετική κατακτητική μανία των ανθρώπων, τον θυμό, την οργή, τον φθόνο... κ.ο.κ.; Ποιός πρέπει να αναλάβει εν τέλει την ευθύνη;

Η Πατερική Θεολογία έλυσε το εν λόγω ζήτημα, απο αρχαιοτάτων χρόνων, το ανέλυσε και το ερμήνευσε, θεολογικώς και φιλοσοφικώς, μέσα σε σωρηδόν τόμους. Ο Κρισναμούρτι δεν λέει κάτι το καινοφανές και πρωτάκουστο. Ο Κρισναμούρτι δεν πρωτοτυπεί αλλά αναπαράγει, είτε εν γνώσει είτε εν αγνοία του, την φιλοσοφία και θεολογία των Θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας.

Φιλοσοφεί καλώς, ωστόσον, για την μεγίστη μανία και επιδίωξη ολονών μας στο κυνήγι της ευχαρίστησις και ηδονής. Αναλύει το ζήτημα της μοναξιάς και της μοναχικότητος. Πολλοί σήμερα τά έχουμε μπερδεμένα. Στο προηγούμενο σημείο εξασκεί δικαίως την διάκριση ευχαρίστησις/χαράς. 

Παρόμοια, σχεδόν ταυτόσημα και ίδια πράγματα, τα γράφουνε και οι φωτισμένοι Θεοφόροι Πατέρες.

 Βέβαια οι Πατέρες εθεολογούσαν απλανώς και ορθοδόξως υπό της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος. Ενώ ο Κρισναμούρτι δεν ήτο φωτισμένος άνθρωπος, σε πολλά σημεία μάλιστα φιλοσοφεί πλανερώς και κακοδόξως. Σε άλλα, σπάνια και ειδικά σημεία, φιλοσοφεί, απλανώς και ορθοδόξως.

Μετά απο πολύ σκέψη και ιδιαίτερο προσεκτικό κοσκίνισμα παραθέτω στην προσωπική σελίδα μου μερικές πρώτες σημαντικές και φιλοσοφικές σκέψεις του Κρισναμούρτι, και παραπέμπω στο βιβλίο του.

Αλλά όμως δεν το συνιστώ, καθόλου, για να το μελετήσουν αρχάριοι Χριστιανοί, χωρίς μάλιστα την άδεια και ευλογία του πνευματικού τους.

(...)

Καλή ανάγνωση/μελέτη και αναμένω δημόσια ή και προσωπικά τα δικά σας σχόλια για τα εν λόγω ζητήματα.

Του Παναγιώτη Π. Νούνη