Translate

Τρίτη, 13 Δεκεμβρίου 2016

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ (ΘΕΟΛΟΓΟΣ/ΠΟΙΗΤΗΣ), ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΒΑΣΗ ΔΙΔΑΧΗΣ ΤΟΥ  π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΒΑΣΗ ΔΙΔΑΧΗΣ ΤΟΥ  π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_____________________
Ας αρκεσθούμε στον πλούτο, τόσο των Πατερικών  Λόγων, όσον και της Υμνολογίας της Εκκλησίας μας για την εορτή των Χριστουγέννων και ας αποφύγομε περιγραφές που δεν έχουν καμιά Πατερική βάση, όπως αυτή του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. 

Βίντεο το οποίο κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, το οποίον τιτλοφορείται «Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαδινός Η γέννηση του Χριστού» ή «Ιησούς Χριστός Σωτήρας μέρος 1ο Ιωσήφ Βατοπαδινός» στα πλαίσια της Εκπομπής «Επίσκεψη στο Αρχονταρίκι του Άθω», του Καναλιού 4Ε, αναφέρεται με την εξής περιγραφή για τη Γέννηση του Χριστού «… Τότε βρήκαν μια μικρή σπηλιά κάπου εκεί δίπλα, που ήταν για τα ζώα μέσα και μπήκαν σ’ αυτήν μέσα κι όταν εκυείτο στο σπήλαιον καθήμενη εκεί, ήρθεν η ώρα του τοκετού, χωρίς να αισθανθεί, χωρίς να καταλάβει τίποτε, αυτομάτως όπως εκαθόταν βλέπει …στην αγκαλιά της το βρέφος χωρίς να αισθανθεί τους τρόπους του τοκετού, διότι το αειπάρθενον δεν θα ήταν ύστερα.  Όπως εκάθητο εκεί μέσα, αυτομάτως βρίσκεται στην αγκαλιά της το βρέφος και επειδή ήξερε αυτή, το περίμενε, είχε μαζί μερικά κουρελάκια, τα σπάργανα και το τύλιξε…».  Προσωπικά έγινα αυτήκοος μάρτυς των λόγων τούτων του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού πριν πολλά  χρόνια, σε ομιλία του που έγινε στο Συνοδικό του Μοναστηριού.

Η χωρίς καμιά Πατερική βάση περιγραφή, «εκεί που καθόταν η Παναγία στο σπήλαιον, βρέθηκε ο Χριστός στην αγκαλιά της» είναι ανοίκεια στη γλώσσα των Πατέρων της Εκκλησίας μας και χωρίς καμιά προηγούμενη Πατερική βάση.  Θα αναφέρω απλά τη πρώτη αντίδραση πανεπιστημιακού καθηγητή ο οποίος όταν άκουσε την παριγραφή αυτή είπε ‘’αυτός που τα βρήκε αυτά;  Δεν έχει καμιά Πατερική βάση αυτό’’.  Ας εντρυφήσομε στο θεολογικό και σωτηριολογικό μήνυμα της Γέννησης του Χριστού, και όχι «μεταίροντες όρια», να προβαίνομε σε περιγραφές που δεν έλκουν την καταγωγή τους σε πατερική βάση, όπως τούτο έχει συμβεί με τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό. 

Μας αρκεί η περιγραφή του Ευαγγελιστού Λουκά, «Εγένετο δε εν τω είναι αυτούς εκεί, επλήσθησαν αι ημέραι του τεκείν αυτήν και έτεκεν τον υιόν αυτής τον πρωτότοκον και εσπαργάνωσεν αυτόν και ανέκλινεν αυτόν εν τη φάτνη, διότι ουκ ην αυτοίς τόπος εν τω καταλύματι».
«Από τον πνευματικόν πατέρα μου (Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς) παρέλαβον ότι πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού», αναφέρει ο Μητροπολίτης Αθανασίου Γέφτιτς.  Ας αρκεσθούμε στον πλούτο, τόσο των Πατερικών  Λόγων, όσο και της Υμνολογίας της Εκκλησίας μας. ( «Μυστήριον ξένον ορώ και παράδοξον», «Σήμερον ο ων τίκτεται», «Η Παρθένος σήμερον, τον προαιώνιον Λόγον, εν σπηλαίω έρχεται αποτεκείν απορρήτως», «ότι ετέχθη ημίν σήμερον Σωτήρ»). 

Το του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού «μη μεταίροντες όρια αιώνια, μηδέ υπερβαίνοντες την θείαν Παράδοσιν…», ας είναι κανών ακριβείας για τόσον σοβαρά θέματα, δια να μπορέσομε αληθώς να ψάλλομε, «σώσον με θεολογούντα σε».

«Τι θαυμάζεις Μαριάμ;  τι εκθαμβείσαι το εν σοι;  Ότι άχρονον Υιόν, χρόνω εγέννησα φησί, του τικτομένου την σύλληψιν μη διδαχθείσα», ψάλλομε στην Εκκλησία μας. «Μέγα και παράδοξον θαύμα τετέλεσται σήμερον».  Το «Μέγα και παράδοξον θαύμα» ότι ο «Θεός εφανερώθη εν σαρκί» και όχι οι περιγραφικές αναφορές του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού και χωρίς καμιά προηγούμενη Πατερική βάση.  Εδώ ταιριάζουν τα σοφά λόγια του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς «Πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών, όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού».