Translate

Τρίτη, 3 Μαΐου 2016

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, «ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ - ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ», Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ




«ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ - ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ», Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ

Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
__________________
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δεν εκλαμβάνουν την Ζωηφόρο και Αγία Ανάσταση, ως μεγίστη έκφραση αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο.  Με την Ανάσταση του ο Χριστός εχάρισε ζωήν «τοις εν τοις μνήμασι».  «Εκ γαρ θανάτου προς ζωήν, και εκ γης προς ουρανόν, Χριστός ο Θεός, ημάς διεβίβασεν».  Το μέγεθος της δωρεάς καθορίζει το μέγεθος και το κάλλος της Θείας αγάπης.  Για τούτο και εμείς την Άγια τούτη μέρα της Ανάστασης, ομολογούμε «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη». 

Ομιλώντας ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς για την Ανάσταση του Χριστού αναφέρει : «Οι άνθρωποι κατεδίκασαν τον Θεόν εις θάνατον· ο Θεάνθρωπος όμως δια της αναστάσεώς Του ‘’καταδικάζει’’ τους ανθρώπους εις αθανασίαν.  Δια τα κτυπήματά τους ανταποδίδει τους εναγκαλισμούς· δια τας ύβρεις τας ευλογίας· δια τον θάνατον την αθανασίαν.  Ποτέ δεν έδειξαν οι άνθρωποι τόσον μίσος προς τον Θεόν, όσο όταν Τον εσταύρωσαν· ποτέ δεν έδειξαν ο Θεός τόσην αγάπην προς τους ανθρώπους, όσην όταν ανέστη».

«Χάρις εις την ανάστασιν του Χριστού», σημειώνει ο μεγάλος αυτός Ομολογητής, «χάρις εις την νίκην επί του θανάτου οι άνθρωποι εγίνοντο και γίνονται χριστιανοί.  Όλη η ιστορία του Χριστιανισμού δεν είναι τίποτε άλλο από τι, παρά ιστορία ενός και μοναδικού θαύματος, του θαύματος της  του Χριστού αναστάσεως, το οποίον συνεχίζεται διαρκώς εις όλας τας καρδίας των χριστιανών από ημέρας εις ημέραν, από έτους εις έτος, από αιώνος εις αιώνα μέχρι της Δευτέρς Παρουσίας»

Την Αγία τούτη μέρα της Ανάστασης ομολογούμε «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη».  Ο αναστάσιμος χαιρετισμός είναι πρωτίστως μια ομολογία.  «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη».   Τούτη η μέρα είναι ημέρα που όλοι ανεξαιρέτως, με τον αναστάσιμο χαιρετισμό ομολογούμε την πίστη μας στο γεγονός της Ανάστασης του Χριστού μας.  Για τούτο στο Άγιο Όρος καθ΄όλη τη Διακαινήσιμο Εβδομάδα, αποτελεί και τον  μόνο χαιρετισμό.  Ενω διαβαίνοντας  το Άγιον Όρος την υπόλοιπη περίοδο ακούς το ‘’Ευλογείτε’’, και την απάντηση ‘’ο Κύριος’’,  κατά τη Διακαινήσιμο Εβδομάδα ακούς  τούτο τον χαιρετισμό της αναστάσιμης ομολογίας. «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη».  

«Εις τέσσαρας μόνον λέξεις συγκεφαλαιούνται και τα τέσσαρα Ευαγγέλια του Χριστού : Χριστός ανέστη!  Αληθώς ανέστη!» σημειώνει ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.  Η αναστάσιμη τούτη ομολογία είναι  πηγή ανεκλαλήτου χαράς «ην ουδείς δύνατι να άρη αφ’ ημών». «Χριστός Ανέστη», «Αληθώς Ανέστη».  


ΠΩΣ ΕΟΡΤΑΖΑΝ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΟΙ ΚΡΥΠΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ, ΠΡΙΝ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 1964

Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
__________________
Οι κρυπτοχριστιανοί στην Κύπρο, κρυφά εόρταζαν το Πάσχα πριν τα λυπηρά γεγονότα του 1964.  Ως γνωστό τους  κρυπτοχριστιανούς στην Κύπρο τους αποκαλούσαν ‘’λινοβάμβακους’’.  Η σύνθετη αυτή λέξη ‘’λινοβάμβακος’’, προέρχεται από τις λέξεις λινάρι και βαμβάκι και χρησιμοποιήθηκε για δηλώσει την ‘’διπλή ιδιότητα’’ των εξισλαμισθέντων χριστιανών στην Κύπρο.  Παρενθετικά να αναφέρομε ότι ο προηγούμενος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος ο Α΄, κατά την αναγόρευση του σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην ομιλία του απαρίθμησε 17 χωριά Τουρκοκυπρίων με ονόματα Αγίων,  αναφερομένος στο γεγονός ότι ικανός αριθμός των Τουρκοκυπρίων ήταν εξισλαμισθέντες χριστιανοί. 

Να σημειώσουμε ότι παλαιότερα δεν χρησιμοποιείτο η ονομασία ‘’Τουρκοκύπριοι’’, αλλά μουσουλμάνοι της Κύπρου.  Για πρώτη φορά ο Ινονού απεκάλεσε τους μουσουλμάνους  της Κύπρου ‘’Τουρκοκύπριους’’, από πολιτική σκοπιμότητα το έτος 1931, για τον λόγο ότι εκείνη τη χρονιά έγινε η ενωτική εξέγερση των Ελλήνων της Κύπρου, τα λεγόμενα Οκτωβριανά.

«Μετά την αγρυπνία της  Ανάστασης, ο ιερέας του χωριού, χωρίς να σημάνει την καμπάνα της εκκλησίας, έρχονταν οι Τουρκοκύπριοι κρυπτοχριστιανοί του χωριού κρυφά στην εκκλησία, όπου γινόταν ειδικά γι’ αυτούς η Ακολουθία της Ανάστασης».  Τούτο μου ανέφερε ένα πρόσφυγας, από μικτό κατεχόμενο σήμερα χωριό.  Έρχονταν στην εκκλησία κρυφά, γιατί εδιώκοντο από το φανατικό μουσουλμανικό στοιχείο.  Τον ιερέα του γειτονικού χωριού τον έσφαξαν γιατί βάπτιζε  Τουρκοκύπριους.  Κρυφά λοιπόν πήγαιναν στην εκκλησία του μικτού αυτού χωριού οι Τουρκοκύπριοι κρυπτοχριστιανοί για την Ακολουθία της Ανάστασης.

Είναι έγκλημα η ιδεολογική συνύπαρξη, που αντιστρατεύεται την εν αληθεία αγάπη, να αποστερεί τη χαρά της Ανάστασης από τους συνανθρώπους μας Τουρκοκυπρίους.  «Χάρις εις την νίκην επί του θανάτου οι άνθρωποι εγίνοντο και γίνονται χριστιανοί», λέγει ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.  Αυτό το κορυφαίο γεγονός της Ανάστασης  αντιπαλεύεται η κορανική μωαμεθανική θρησκεία, καθότι το κοράνι αρνείται παντελώς τα Άγια Πάθη του Κυρίου.  Η αναφορά του βλάσφημου κορανίου «κι όμως δεν τον σκότωσαν κι ούτε τον σταύρωσαν», την άρνηση και της Ανάστασης του Χριστού σαφέστατα εξυπονοεί. 

Είναι ευτύχημα που οι Τουρκοκύπριοι εκπαιδευτικοί πρίν μερικά χρόνια αντέδρασαν έντονα στο κατοχικό καθεστώς, αντιτιθέμενοι στη διδασκαλία του κορανίου στα σχολεία των Τουρκοκυπρίων.  Η ανθρωπάρεσκη ιδεολογική συνύπαρξη που αρέσκεται σε παράλληλη συνύπαρξη, στερεί τους συνανθρώπους μας αυτούς από τη χαρά της Ανάστασης και ως εκ τούτου αντιστρατεύεται το κάλλος της ανθρώπινης ύπαρξης.

«Δια την ανθρωπίνην ύπαρξιν ο Αναστάς Κύριος είναι τα πάντα εν πάσιν εις όλους τους κόσμους : ό,τι το Ωραίον, το Καλόν, το Αληθές, το Προσφιλές, το χαρμόσυνον, το Θείον, το Σοφόν, το Αιώνιον.  Αυτός είναι η Αγάπη μας, όλη η Αλήθειά μας, όλη η Χαρά μας, όλον το Αγαθόν μας, όλη η Ζωή μας, η Αιώνια Ζωή εις όλας τας θείας αιωιότητας και απεραντοσύνας», αναφέρει χαρακτηριστικά  ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.  Είναι ανεπίτρεπτο λοιπόν η απάνθρωπη ιδεολογική συνυπαρξιακή ανθρωπαρέσκεια, με την ‘’παράλληλη’’ συνύπαρξη, να στερεί αυτούς τους συνανθρώπους μας από τη χαρά της Ανάστασης του Χριστού.  Η εν αληθεία αγάπη, τον Αναστάντα Κύριο ομολογεί.