Translate

Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου 2015

Ο ΝΕΟΒΑΡΛΑΑΜΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ



ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΕΛΕΓΕ, ‘’ΩΣΕΙ ΛΙΘΟΥ ΒΟΛΗΝ’’ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΛΛΙΟΝ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ, ΘΑ ΕΔΙΔΑΣΚΕΤΟ ΑΙΡΕΣΗ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ

Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_____________________
Ποιός το έλεγε, ‘’ωσεί λίθου βολήν’’ από το κελλίον της ασκήσεως του Αγίου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, θα εδιδάσκετο λίγους αιώνες μετά, αίρεση περί της Θείας Χάριτος. 

«ΧΕΙΡΟΝ ΝΟΗΣΕΩΣ» - ΟΙ ΒΑΡΛΑΑΜΙΤΕΣ
«Ο ΝΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ  ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΑΝΩ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ» – π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ

Δώρημα μέγα στον «της Εκκλησίας διδάσκαλον του φωτός του θείου τον κήρυκα, τον ουρανομύστην της Τριάδος», τον θαυματουργό Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, η απόσυρση και ανασκευή της αιρετικής καινοτομίας ότι  «ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος.

Αυτόν τον μεγάλο Άγιο, τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, που η υμνολογία της Εκκλησίας μας σοφά απεκάλεσε «κήρυκα της χάριτος», ας ευαρεστήσουν με την απόσυρση και ανασκευή της νεοφανούς αιρετικής πλάνης περί της Θείας Χάριτος, του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού.

Όντως «στύλος της Εκκλησίας και προμάχος ο μέγας Γρηγόριος» ανεδείχθη καταρρίπτοντας της καινοτόμο αίρεση, του αντιησυχαστή και αντιπαλαμίτη  αιρετικού Βαρλαάμ του Καλαβρού περί κτιστής Θείας Χάριτος. Αυτόν λοιπόν τον μέγα Γρηγόριο  ας ευαρεστήσουν, αποσύροντας και ανασκευάζοντας την αιρετική αυτή θέση.

«Ήδη μικρόν μετά τον θάνατον αυτού 1359-1360, εν Θεσσαλονίκη και εν ταις Μοναίς του Αγίου Όρους, ετιμάτο ως Άγιος» γράφει ο τότε Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, αναφερόμενος στον Άγιο Γρηγόριο τον  Παλαμά σε κείμενό του που τιτλοφορείται ‘’Ο  Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Θεσσαλονίκης και Λατινική Εκκλησία’’ και που δημοσιεύτηκε στο παλαίτυπο τεύχος του Εκκλησιαστικού Περιοδικού Γρηγόριος ο Παλαμάς (Τεύχη Κστ΄ και Κζ΄ - Θεσσαλονίκη 1918).

Ενδεικτικό του μεγαλείου της προσφοράς του στην Εκλησία, είναι το  ψαλλόμενο κατά την δευτέραν Κυριακήν των νηστειών κατά την οποίαν επιτελούμε την μνήμην του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά : «Δρεπάνη των λόγων σου, και ιεροίς συγγράμμασιν έτεμες αιρέσεις ακανθώδεις και ζιζανίων νόθα βλαστήματα της Ορθοδοξίας δε ευσεβή κατέβαλον σπέρματα, Ιεράρχα Γρηγόριε» (Από την Ε΄ωδήν).

«Όντως σοφίαν ενυπόστατον, έχων εν τη καρδία του, δι ης μετ’ ήχου έθραυσε, τα σαθρά τούτων φρυάγματα», για τούτο η Εκκλησία μας τον κατέταξε στο Αγιολόγιό της.  «Τα ρείθρα των θείων διδαχών του φυλάττοντες»,  ας απορρίψουν την καινοτόμο  αίρεση,  περί της Θείας Χάριτος ως κατώτερης δήθεν  του ανθρώπινου νου.

Ο «πνευματορρήτωρ θείος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ας γίνει αρωγός για απόσυρση και ανασκευή της αιρετικής καινοτομίας ότι  «ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος».



*Οι  εντός εισαγωγικών υμνολογικοί επαίνοι, είναι παρμένοι από την Ακολουθία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά