Translate

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2015

ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ: ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΚΤΙΣΤΟΣ ΝΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΚΤΙΣΤΟΥ ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ;



ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΚΤΙΣΤΟΣ  ΝΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΚΤΙΣΤΟΥ ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ;

(Άπαγε της βλασφημίας.  Τι απαντούν απλοί άνθρωποι του λαού)

Του Βασίλειου Χαραλάμπους, θεολόγου
__________________
Πως είναι δυνατόν να διδάσκεται τέτοια αίρεση;  Πως είναι δυνατόν  η Θεία και επουράνιος Χάρις, η φωτίζουσα τον κτιστό ανθρώπινο νου, να θεωρείται κατώτερη του;  Πως είναι δυνατόν οι Θείες ενέργειες που παρέχει η Παναγία Τριάς για τη σωτηρία μας, να εκλαμβάνονται ως κατώτερες του ανθρώπινου νου;  «Χάρις είναι αι θείαι εκείναι ενέργειαι τας οποίας η Παναγία Τριάς παρέχει εις την Εκκλησίαν δια την σωτηρίαν των ανθρώπων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς. 

«Ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος», αναφέρει σε ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου.   Αυτά τα λόγια του δεν αποτελούν φραστικό λάθος, αλλά αιρετική και  βλάσφημη καινοτομία.

Ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός μάλιστα αντιλαμβανόμενος την παραδοξότητά της,  τη χαρακτήρισε  ως «μυστήρια μυστηρίων» και συμπληρώνοντας ανέφερε πως «κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα».  Ρώτησα αρκετούς απλούς ανθρώπους για το θέμα τούτο.  Όλοι ανεξαιρέτως εξεπλάγησαν για την αιρετική θέση του.  «Μεγάλη αμαρτία», «Παναγία μου», «πως είναι δυνατό να λέγονται τέτοια πράγματα» κλπ, ήταν μερικές φράσεις-αντίδρασης στο άκουσμα της αιρετικής αυτής θέσης.  Αν μπορούσα να περιγράψω το αποτρόπαιο του μορφασμού των θα το έκανα, και αρκούσε πιστεύω για να περιγράψει την αντίδραση των απλών αυτών ανθρώπων, κάποιων μάλιστα που μειωτικά τους θεωρούν και ‘’δικούς τους’’.  

Ως εκ τούτων τα περί ‘’αγραμμάτου μοναχού’’, «μόνο Δημοτικό» κλπ, δεν αποτελούν σοβαρό επιχείρημα.  Θα επαναλάβω πως κανείς δεν χρειάστηκε άλλες γνώσεις για να αντιληφθεί ότι αποτελεί αιρετική διδασκαλία.  Κατά τα άλλα «μυστήρια μυστηρίων» κατ’ αυτόν τον μοναχό και επιπλέον «άλλοτε τους τα είπε αυτό, αλλά σας τους το είπε συγχωνευμένα»Η πλάνη δηλαδή…σε συνέχειες.

Φυσικά η έγνοια αυτών που πρέπει να ανασκευάσουν, περιορίζεται στο ότι πλήττεται η αίγλη του μακαριστού μοναχού.  Αντί ανασκευής για να επωφεληθούν και όσοι έγιναν μέτοχοι της πλάνης αυτής, θα αρκεσθούν στο να λοιδωρούν με τον τρόπο τους ανασκευάσαντες την αίρεση τούτη.  Αντί ανασκευής, θα αρκεσθούν και πάλι στη σκόπιμη ‘’διασκευή’’ περί νοσηρότητος αυτών που έχουν ανακευάσει την αιρετική θέση του.  Είναι πολύ λυπηρό για τέτοια ξεκάθαρη  αίρεση να επικρατεί τόση σιωπή.