Translate

Σάββατο, 30 Αυγούστου 2014

ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ή ΑΚΟΜΨΟΣ ΣΑΡΚΑΣΜΟΣ; (Σχόλιο για το άκομψο περιστατικό με τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό, στην Κνωσό της Κρήτης)


ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ή ΑΚΟΜΨΟΣ 
 ΣΑΡΚΑΣΜΟΣ; 

(Σχόλιο για το άκομψο περιστατικό με τον π.
 Ιωσήφ Βατοπαιδινό, στην Κνωσό της Κρήτης)

Του θεολόγου Βασίλειου Χαραλάμπους

Σε βίντεο που είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα www.vatopedi.gr, το οποίο τιτλοφορείται «ο Αρχιμ. Χρυσόστομος Παπαδάκης μιλά για τον Γ. Ιωσήφ Βατοπαιδινό», παρατηρείται διήγηση η οποία θεωρώ ότι δεν είναι σωστό να διαδίδεται.  Θεωρώ ότι δεν αρμόζει να κοινοποιούνται γεγονότα που κατά την άποψή μου «εκφεύγουν» της στοιχειώδους ευπρεπείας. 

Η ομιλία του  Αρχιμ. Χρυσόστομου Παπαδάκη έγινε σε σύναξη της Μονής Βατοπαιδίου, την ημέρα του μνημοσύνου (όχι εορτίου μνήμης) του  π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού.  Συγκεκριμένα προς το τέλος του βίντεο αυτού, ακούεται  ο Αρχιμ. Χρυσόστομος Παπαδάκης να αναφέρει για τον Γ. Ιωσήφ Βατοπαιδινό, «Μια από τις φορές που είχε κατέβει (Ιωσήφ Βατοπαιδινός) κάτω (εννοεί την Κρήτη) μου λέει “θέλω να με πας στην Κνωσό να δω τα αρχαία’’.  Λέω να σας πάρω γέροντα και τον πήγα.  Ενθουσιάστηκε τόσο πολύ στο Μινωικό ανάκτορο, που έβλεπε εκεί τα ανάκτορα εκεί πέρα, αρχαίος πολιτισμός προ Χριστού και μετά βγαίνοντας έξω ήταν εκεί τουρίστες πολλοί, ήταν Καλοκαίρι, ήταν εκεί μια κολώνα, ήταν κάπως πεσμένη, ήταν τόση περίπου στο ύψος (δείχνει το ύψος) και δίνει ένα σάλτο και βγαίνει πάνω στην κολώνα και αρχίζει να φωνάζει στους τουρίστες “ελάτε, όταν εμείς φτιάχναμε αυτά εσείς τρώγατε ανθρώπους και είσαστε στις τρώγλες’’ και να είναι εκεί πέρα κι οι ξεναγοί και να μεταφράζουν στους ξένους.  Λέω γέροντα κατέβα κάτω, θα μας βάλουν μέσα». 

Και συνέχισε ο Αρχιμ. Χρυσόστομος Παπαδάκης να διηγείται, με τη συνοδεία γελώτων, τι του απάντησε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός «Να τ’ ακούσουν δεν φοβάμαι, εγώ..εγώ σήμερα είμαι και αύριο δεν είμαι.  Να τ’ ακούσουν, που μας κάνουν τους έξυπνους, που μας πουλάν πολιτισμό.  Ποιο πολιτισμό βρε μας πουλάτε;».  Και συμπλήρωσε ο Αρχιμ. Χρυσόστομος Παπαδάκης, την διήγηση του εν μέσω γελώτων, «Τον παίρνω λοιπόν, βγαίνουμε έξω».

Και ο γέλως θριαμβικά ισοκρατούσε, τα κατορθώματα του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, από την μια η άκρα συμπάθεια για τα υμενόπτερα μυρμήγκια και από την άλλη η άκρα αντιπάθεια για τους “επαίσχυντους απόγονους των προγόνων τους (τους Ευρωπαίους)’’* που “έτρωγαν ανθρώπους’’.

Γιατί να προβάλλεται ένα τέτοιο άκομψο περιστατικό;  Δεν ήταν δείγμα αγενείας προς τους τουρίστες, η συμπεριφορά του αυτή;  Σκέφτηκε κανείς τι αρνητική εντύπωση προκάλεσε στους τουρίστες, η συμπεριφορά του αυτή;   Προς τι οι επικροτούντες γέλωτες των ακροωμένων; 


Δεν είναι φρόνιμο πιστεύω να είναι ανηρτημένο  στον διαδικτυακό ιστοχώρο τέτοιο βίντεο και δη στην ιστοσελίδα Vatopedi.gr.

Είναι τούτο εθνική ομολογία ή άκομψος σαρκασμός;  

Ο σαρκασμός προς τους ανυποψίαστους τουρίστες «ελάτε, όταν εμείς φτιάχναμε αυτά εσείς τρώγατε ανθρώπους και είσαστε στις τρώγλες» δεν ήταν άκομψος; 


 Εξάλλου και  εις την προ Χριστού ιστορία των Αρχαίων Ελλήνων έχομε  περιπτώσεις ανθρωποφαγίας.

  Όπως διαβάζομε στον Διογένη Λαέρτιο «γεύσασθε τε και ανθρωπίνων σαρκών κατά περίστασιν, μόνον τ’ ελεύθερον, τους δε φαύλους δούλους· είναι γαρ την ελευθερίαν εξουσίαν αυτοπραγίας, την δε δουλείαν στέρησιν»(Διογένη Λαέρτιου “Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων και των εκάστη αιρέσει αρεσκόντων εν επιτόμω συναγωγή’’7,121) και «ητυχηκώς μολύνειν το στόμα είποι αν· αισχροτάτην γαρ φασί, ταύτην άναπλάττει ιστορίαν, ει και επαινεί ως φυσικήν, χαμαιτύπαις μάλλον πρέπουσαν ή θεοίς, έτι τε και παρά τοις περί πινάκων γράψασι ου κατακεχωρισμένην·  μήτε γαρ παρά Πολέμωνι μήτε παρ’ Υψικράτει, αλλά μηδέ παρ’ Αντιγόνω είναι, υπ’ αυτού δε πεπλάσθαι, εν δε τω περί πολιτείας και μητράσι λέγει συνέρχεσθαι και θυγατράσι και υιοίς· τα δ’ αυτά φησί και εν τω περί των μη δι’ εαυτά αιρετών ευθύς εν αρχή· εν δε τω τρίτω περί δικαίου κατά τους  χιλίους  στίχους και τους αποθανόντας κατεσθίειν κελεύων» (Διογένη Λαέρτιου “Βίοι και γνώμαι των εν φιλοσοφία ευδοκιμησάντων και των εκάστη αιρέσει αρεσκόντων εν επιτόμω συναγωγή’’ 7,188).  Το καταληκτικό «και τους αποθανόντας κατεσθίειν κελεύων», καταδεινύει αλλοτρόπως «του σιγάν».  

Ένας εκ των πρώτων Χριστιανών Απολογητών, ο Επίσκοπος Θεόφιλος Αντιοχείας, ο οποίος έζησε το κατά το δεύτερο μισό του 2ουαιώνα και πέθανε περίπου το έτος 182 μ.Χ. στην  Προς Αυτόλυκον Επιστολή του (βιβλίο Β΄) αναφέρει σχετικά για τις ανθρωποφαγίες στη Αρχαία Ελλάδα «Επειδή ουν πολλά ανέγνως, τι σοι έδοξε τα Ζήνωνος ή τα Διογένους και Κλεάνθους,οπόσα περιέχουσι αι βίβλοι αυτών, διδάσκουσαι ανθρωποβορίας, πατέρας μεν υπό ιδίων τέκνων έψεσθαι  και βιβρώσκεσθαι και ει τις ου βούλοιτο ή μέλος τι της μυσεράς τροφής απορρίψειεν, αυτόν κατεσθίεσθαι τον μη φαγόντα;  Προς τούτοις αθεωτέρα τις φωνή ευρίσκεται, η του Διογένους διδάσκοντος τα τέκνα τους εαυτόν γονείς εις θυσίαν άγειν και τούτους κατεσθίειν.  Τι δε;  Ουχί και Ηρόδοτος ο ιστοριογράφος μυθεύει τον Καμβύσην τα του Αρπάγου τέκνα σφάξαντα και εψήσαντα παρατεθεικέναι τω πατρί βοράν;»

Ακόμα και το γεγονός της ανθρωποβορίας να μην συνέβαινε, ήταν κατά την άποψή μου η συμπεριφορά του αυτή αγενής, γι’ αυτό και η απόσυρσή του από τους διαδικτυακούς ιστότοπους είναι επιβεβλημένη.



*Σε βίντεο αναρτημένο στο διαδίκτυο, όπου ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, μιλά «προφητικά» για τον τον Γ΄Παγκόσμιο Πόλεμο «Τώρα λοιπόν οι επαίσχυντοι απόγονοι των προγόνων τους που λέγονται Ευρωπαίοι θα τους μαζέψει η δικαιοσύνη του Θεού στην περιφέρεια του Βυζαντίου και δεν θα γυρίσει ένα πίσω να πει τι έπαθα».