Translate

Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2013

Η ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ ΠΕΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΡΩΜΑΝΙΔΗ ΚΑΙ ΙΕΡΟΘΕΟ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ!



                                                        EMΠΕΙΡΙΚΗ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ 

                                         ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ

κ.ΙΕΡΟΘΕΟΥ                                                                  
                                         

 

                                                          (Κατά τις προφορικές παραδόσεις του π.ΙΩΑΝΝΟΥ ΡΩΜΑΝΙΔΗ)
ΤΟΜΟΣ Β’ [ΤΡΙΑΔΙΚΟΣ ΘΕΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-ΠΤΩΣΗ-ΕΝΑΝΘΡΩΠΗΣΗ-ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ]
[ΣΧΟΛΙΟ ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ:ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΕΡΟΥΣ ΜΕΡΙΚΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ,ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΣΠΙΤΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΑΣ.Όπου παρένθεση ή αγκύλες με τελείες προσπερνώ κάποια θέματα,όπου εισαγωγικά εκεί είναι τα λόγια του μακαριστού ΡΩΜΑΝΙΔΗ τα οποία συμπληρώνει ο μητρο.Ιερόθεος Ναυπάκτου]
1.Η Δημιουργία της κτίσεως(σελ.113-125)
[…]β)Τα δημιουργήματα


(…)Έπειτα,μεταξύ των κτισμάτων υπάρχει σχετική ομοιότητα και σχετική διαφορά.Λέει ο Ρωμανίδης  <<Η βάση της ανθρώπινης κτιστής γνώσεως είναι η ομοιότης και η διαφορά>>.Με τον νόμο αυτόν μπορεί να υπάρξη η περιγραφή και η ταξινόμηση των όντων.Σε όλα τα κτιστά << υπάρχει σχετική ομοιότης και διαφορά>>.
Η ομοιότητα συνίσταται στην ουσία,αλλά και στην δομή κάθε κτιστού.Όλα τα κτιστά έχουν την ίδια ουσία, η οποία στην φιλοσοφία λέγεται <<ύλη,ενώ στην θεολογική γλώσσα λέγεται χούς,χώμα,πηλός,γή>>.Επίσης,όλα τα υλικά και όμοια,έχουν ομοιότητα στην δομή τους.<< Όλα τα υλικά σώματα αποτελούνται από άτομα,τα οποία έχουν μεταξύ τους σχετική ομοιότητα>>.Εκτός από την ομοιότητα,όλα τα κτιστά έχουν και διαφορές.(…)Την σχετική ομοιότητα και διαφορά την βλέπουμε μεταξύ των αλόγων ζωντανών οργανισμών και των ανθρώπων,μεταξύ των αγγέλων και των ανθρώπων,μεταξύ των αγγέλων και των δαιμόνων.Όλα τα κτίσματα προήλθαν <<εκ του μη όντος>> και είναι κτιστά,αλλά όλα μετέχουν διαφοροτρόπως της Ακτίστου ενεργείας του Θεού.Έτσι μεταξύ κτισμάτων υπάρχει σχετική ομοιότητα και σχετική διαφορά.
Ενώ αυτό συμβαίνει στα κτιστά πράγματα, εν τούτοις,μεταξύ Θεού και κτισμάτων,<<δεν υπάρχει απολύτως καμμία ομοιότης>>.Είναι χαρακτηριστική η διδασκαλία του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού:<<Ακτίστου και κτιστού άπειρον το μέσον εστί και διάφορον>>.(…)
δ)Η ενέργεια Του Θεού στην κτίση
Δύο είναι τα βασικά δόγματα της Εκκλησίας σχετικά με την κτίση.Το πρώτο,ότι ο Θεός δημιούργησε την κτίση εκ του μη όντος και όχι από της δήθεν υπάρχουσες ιδέες, και το δεύτερο,ότι ο Θεός κυβερνά,συντηρεί την κτίση και προνοεί γι’αυτήν με την Άκτιστη ενέργειά Του και όχι με κτιστούς νόμους.(…)Μέσα σε όλο το σύμπαν δεν υπάρχουν οι λεγόμενοι φυσικοί νόμοι,τους οποίους,δήθεν,έθεσε ο Θεός μέσα στη δημιουργία,και στην συνέχεια εγκατέλειψε την κτίση,αλλά οι φυσικοί λόγοι,η Άκτιστη ενέργεια Του Θεού.(…)
Πάντως,δεν επηρεάζει την πίστη μας η εξέλιξη της επιστήμης που διερευνά το σύμπαν και βρίσκει νεώτερα ευρήματα,τα οποία δεν αναφέρονται στην Αγία Γραφή.(…)
Οι Θεόπτες Προφήτες,Απόστολοι,Πατέρες κατέγραφαν την πνευματική τους εμπειρία,για να οδηγήσουν τους μαθητές τους στην προσωπική γνώση του Δημιουργού του κόσμου και όχι για να  τους μάθουν επιστημονικές γνώσεις για τον κόσμο.Αυτό είναι το ουσιώδες σημείο της Αγίας Γραφής.
<<Και δεν είναι σκοπός των θεοπνεύστων νοημάτων να αποκαλύψουν τίποτε περί της ουσίας των κτιστών,του σύμπαντος.Οπότε,ολόκληρο το θέμα περι θετικώ επιστημών  κ.ο.κ. έχει σ΄χεση με την θεολογία,αλλά η θεολογία δεν φωτίζει εκείνα τα άλλα θέματα>>.
<<Επομένως,ο σκοπός των νοημάτων της Αγίας Γραφής είναι καθαρά ασκητικός,όχι επιστημονικός,να ανιχνεύσουμε,δηλαδή,από τα νοήματα από τι συντίθεται ή ύλη και τα ουράνια σώματα και πώς λειτουργεί η δομή του σύμπαντος.Δέν είναι αυτός ο σκοπός αυτών των νοημάτων.
Ο σκοπός όμως των νοημάτων είναι,ότι εκτός από το να μας οδηγούν ασκητικά προς τον Θεό,μέσω της καθάρσεως,του φωτισμού να μας οδηγούν προς την θέωση,εκτός από αυτόν τον σκοπό,τα νοήματα αυτά έχουν σκοπό να μας διασαφηνίσουν την σχέση μεταξύ Του Ακτίστου και του κτιστού,ώστα να γνωρίζουμε ότι το άκτιστο είναι εξ ουδενός,διότι ο Πατήρ είναι εξ ουδενός,ο Υιός είναι εκ του Πατρός,το Πνεύμα το Άγιον είναι εκ του Πατρός,ότι οι ενέργειες είναι από τον Πατέρα δι’Υιού εν Αγίω Πνεύματι κλπ.Αυτά είναι τα άκτιστα κλπ.και η σχέση του κτιστού προς τα άκτιστα.Τα κτίσματα είναι εκ του μηδενός.
Οπότε,από την εμπειρία της θεώσεως οι Πατέρες γνωρίζουν περι της σχέσεως του κτιστού και του ακτίστου,όχι μόνο περί υπάρξεως ακτίστου και κτιστού,αλλά και την σχέση γνωρίζουν.Δέν σημαίνει,όμως,ότι γνωρίζουν και μανθάνουν την ουσία του Θεού ούτε και την ουσία των κτιστών».